O abordare sustenabilă
Mădălina CORCIU
PR & CSR Manager HUMANA People to People
Printre amintirile din copilărie am încă vii în memorie clipele când mama își deschidea mașina de cusut, înșira prin casă diverse materiale și accesorii și mă chema cu câte o idee năstrușnică: „Uite, Mădă, rochia asta a mea care nu-mi mai vine. Ce zici să o transformăm în ceva la modă pentru tine?” Apoi se apuca să-mi explice la ce s-a gândit, iar eu o ascultam încântată pe măsură ce-și prezenta viziunea. Îi plăcea să am ținute inedite, pe care le vedea ea în acel unic catalog Neckerman pe care îl primise de la o cunoștință cu rude în Germania, o comoară a modei în România anilor ’80.
La fel de bine întipărite în amintire sunt și momentele când mergeam la doamna Lungu,
croitoreasa din cartier, la care mama apela ori de câte ori aveam un eveniment important și avea nevoie de o ținută specială. Uneori, din bucățile rămase îmi făcea și mie o ținută „matching” și împreună impresionam toate rudele cu care ne întâlneam la o nuntă sau la un botez. Iar la doamna Lungu nu doar că ne făceam haine frumoase, era rost și de socializare, iar dacă avea timp… bea cu mama o cafea, apoi întorcea ceașca și îi povestea viitorul pe care îl citea în zațul uscat. Iar eu ascultam FAS-CI-NA-TĂ!
Apoi, pe măsură ce a venit Revoluția și magazinele de modă s-au înmulțit cu produse de import,
și chiar acum, în timpurile noastre, când găsim peste tot lanțuri de magazine fast-fashion, avem tendința de a cumpăra mereu ceva nou, de a ne uita mai puțin la calitate în goana după ceva „în trend”. Până de curând uitasem de croitori și că pot să-mi transform rochiile vechi în ceva nou și original.
În trecut, meseria de croitor era respectată în fiecare comunitate și aproape orice copil a avut faza sa de „croitor”, aceea în care își dezvolta creativitatea și îndemânarea confecționând lucruri pentru păpuși. Pe vremuri, indiferent dacă alegeam să reparăm micile defecte ale hainelor, să le reinventăm sau să le facem de la zero la un atelier de croitorie, acesta a fost un serviciu adesea considerat luxos, destinat în principal straturilor bogate ale societății. Atelierele de croitorie serveau adesea ca locuri de socializare, croitorul fiind un fel de gazdă a comunității. Pe de altă parte, repararea și retușarea hainelor erau o necesitate în vremurile în care articolele vestimentare erau mai scumpe, realizate din f ibre naturale, de înaltă calitate și greu de găsit în România pre-decembristă.
În ultimele decenii, odată cu înmulțirea ofertelor și a reclamelor din ce în ce mai atractive în magazine, odată cu apariția materialelor sintetice și a prețurilor extrem de ieftine, breasla croitorilor a avut de suferit.
Din ce în ce mai puțini oameni doresc să păstreze un articol de îmbrăcăminte pentru o perioadă lungă, recurg la servicii de croitorie din ce în ce mai puțin, iar școlile profesionale specializate în acest domeniu dispar. Retușarea și repararea aproape că au devenit abilități pierdute. Iar Uniunea Europeană menționează clar în „Strategia pentru o industrie a textilelor sustenabilă și circulară”, emisă în 2022, ca „serviciile profitabile de reutilizare și reparații haine să fie disponibile la scară largă în Europa”. Impactul negativ al industriei textile asupra mediului, în epoca modernă, este unul îngrijorător: conform studiilor, este al doilea cel mai mare consumator de apă și contribuie cu 10% la emisiile globale de gaze cu efect de seră.
La HUMANA, credem că reutilizarea hainelor și prelungirea duratei lor de viață prin retușare și reparații pot avea un impact pozitiv..
Nu numai asupra mediului, ci și prin crearea de noi locuri de muncă, contribuind în același timp la creșterea economică locală. De aceea, prin proiectul Repair @HUMANA, lansat în anul 2024, ne propunem să susținem breasla croitorilor, a atelierelor de pielărie și cizmărie și să redăm adevărata valoare a muncii manuale. Am creat astfel o rețea a acestor ateliere și ne dorim să o extindem la nivelul întregii țări. „HUMANA este o organizație care ajută foarte mult comunitățile sărace din lume și se implică și în România pentru breasla croitorilor. De aceea am spus DA inițiativei de a ne alătura rețelei Repair, nu numai pentru a avea mai mulți clienți, ci și pentru a încuraja această activitate în țara noastră”, declară Ioan-Dragoș Amihăesei, proprietar ateliere Retoucherie.
Cum susținem mai exact această breaslă?
În primul rând, clienții care vin și cumpără din magazinele noastre, atunci când găsesc un produs care nu le vine tocmai bine, sunt îndrumați de către personalul magazinelor către atelierele de croitorie și cizmărie din rețeaua noastră. Apoi, fiecare atelier în parte este promovat pe rețelele noastre de social media. Nu în ultimul rând, comunicăm frecvent despre importanța refolosirii și reparării articolelor vestimentare, pentru a le prelungi durata de viață și pentru a diminua astfel impactul pe care îl are fiecare dintre noi asupra mediului. Pentru că știm cu toții că industria textilă este unul dintre cei mai mari poluatori și consumatori de resurse naturale, cu efecte dezastruoase asupra naturii.
La ce să te aștepți atunci când mergi la un atelier de retuș și reparații de articole vestimentare?
– Ca haina să ți se potrivească perfect pe siluetă;
– Ca articolele create și recreate să fie fix pe gustul tău;
– Ca piesele iubite în trecut să primească o viață nouă;
– Ca prețul reparației să fie mai mare decât cel al unui articol similar achiziționat din magazinele secondhand (manopera este valoroasă);
– Să reduci amprenta de carbon, apă și deșeuri cu până la 30% atunci când prelungești durata de viață a unui articol cu 9 luni.