Educația este ancora de care avem nevoie pentru a contura un viitor armonios, a construi un prezent echilibrat și a nu ne uita trecutul, care își pune amprenta asupra realității. Maeștrii de la catedră sunt bijuteriile destinelor noastre, sunt mentorii și vocile care cred în generațiile aflate la început de drum prin viață. Atunci când toate acestea se contopesc și cu delicatețea, noblețea sufletească și eleganța unui cadru didactic excepțional, avem conturat portretul doamnei prof. univ. dr. Daniela Angela BUZOIANU. Vă invit ca, în cele ce urmează, să ne lăsăm sufletele învăluite de o poveste inspirațională scrisă cu litere de zâmbete, într-o suită de întrebări și de răspunsuri revelatoare.
Stimată și draga noastră doamnă prof. univ. dr. Daniela Angela BUZOIANU, înainte de a începe seria de întrebări despre dumneavoastră și minunata activitate, în care vă dăruiți și vă puneți amprenta sufletească, vreau să vă mulțumesc pentru bucuria de a vă deschide „fereastra” inimii și gândurilor către noi. Ați fost invitata mea în emisiunea Secretele Succesului, de la RNTV, și îmi amintesc cu bucurie deja celebra noastră întrebare, cu care îmi doresc să începem: Cine este omul din spatele cadrului didactic?
Un om care își trăiește în fiecare zi un vis împlinit, acela de a fi dascăl, de a forma profesioniști în domeniul științelor economice și nu numai și caractere armonioase, prin puterea exemplului personal.

Când erați la început prin această călătorie ce poartă numele de viață, v-ați gândit câte destine o să clădiți și o să oglindiți prin activitatea dumneavoastră universitară? Ați simțit încă de pe atunci că aceasta este misiunea dumneavoastră de viață?
Nu m-am gândit, mi-am dorit, practic mi am urmat visul din copilărie, mi-am ascultat misiunea de viață. Deși nu am fost încurajată să urmez această profesie de către familia mea, mai ales de tata, care și-a dorit să devin inginer, am crezut în continuare în visul meu și nu am renunțat. Am fost susținută de cadrele didactice, foștii mei profesori din facultate, să îmi urmez visul și să merg mai departe.

Dacă vă propun să facem un exercițiu de imaginație și de creativitate, care credeți că sunt cele trei chei cu care poate deschide un cadru didactic poarta sufletelor tinerilor studenți?
Dacă ar fi să îmi imaginez că țin în palme trei chei, acestea ar fi: empatia, cea care m-a ajutat mereu să îmi pot înțelege studenții și să îi susțin în toate proiectele derulate împreună, cea de-a doua ar fi flexibilitatea, prin care am putut să mă pliez pe profilul lor, ca să putem comunica mai bine, și cea de-a treia a fost dăruirea de sine, având în vedere timpul pe care îl petrec alături de studenții și de colegii mei de la Universitatea Petrol-Gaze din Ploiești, aceștia devenind a doua mea familie.
Cadrele didactice sunt oglinzile inspiraționale, reperele și sursele de motivație ale generațiilor aflate la început de drum. Dacă v-aș ruga să ne vorbiți în câteva cuvinte despre un cadru didactic care și-a pus amprenta asupra perioadei în care ați ales această profesie, cum ne-ați descrie acest model?
Primul model care și-a pus amprenta și m-a făcut să îmi doresc să fiu dascăl a fost învățătoarea mea, cadrele didactice fiind pentru noi temelia devenirii oricărui elev și student. Un alt model a fost renumitul profesor univ. dr. Constantin Ionescu, rectorul Universității Petrol-Gaze din Ploiești, care mi-a propus în anul 1993 să fac parte din comunitatea academică. Am fost impresionată de propunerea profesorului meu din facultate, am acceptat-o și am început activitatea didactică, doi ani ca lector asociat, și în anul 1995 am dat concurs pe post, devenind lector titular la Facultatea de Litere și Științe, înființată în anul 1992.
Comunitatea prahoveană și nu numai vă cunoaște deja activitatea profesională, nu doar prin implicarea ca specialist, dar și ca om înainte de toate, făcând din Universitatea Petrol-Gaze din Ploiești a doua dumneavoastră familie, dedicându-vă cea mai mare parte din timp activităților didactice, proiectelor educaționale extracurriculare, valoroase și, în același timp, celor care au nevoie de o lumină care să le arate calea către alegerea profesiei, prin vocație. Aveți un proiect de suflet? Cum l-ați descrie?
Da, primul proiect de suflet a fost Casa de Cultură a Studenților din Ploiești. Am preluat instituția într-o situație critică în octombrie 1996. În perioada 1996–2016, împreună cu conducerea Universității Petrol-Gaze din Ploiești de la acea vreme, cu studenții cu aptitudini artistice în teatru, dans modern, folclor, modelling, literatură, pictură, artă fotografică, am construit și o mare familie de suflete frumoase, cu care am derulat și implementat sute de proiecte cultural-artistice, educaționale, extracurriculare.
Am înființat Teatrul Studențesc MOFT, Ansamblul artistic ACADEMIC STAR, formațiile artistice ACADEMIC MAJESTIC, ansamblurile folclorice MUNTENIA și PLAIURI PRAHOVENE, formația de modelling ESTETIQUE, cenaclul literar NICHITA STĂNESCU, CLUBUL FEMINA, Centrul de cercetare ECOTEMA, toate aceste entități oferindu-le tinerilor studenți, absolvenți și elevi oportunitatea de dezvoltare personală, de a participa la festivalurile și competițiile naționale și internaționale.
Din anul 1996 și până în prezent am manageriat peste 170 de proiecte educaționale extracurriculare, ce au adus plus valoare universității și au avut grupuri țintă care până acum depășesc 14 500 de tineri.
Timp de 20 de ani, până în anul 2016, în paralel, am reabilitat și dezvoltat patrimoniul Casei de Cultură a Studenților din Ploiești, astfel încât proiectele cultural-artistice ale acestei instituții și studenții Universității Petrol-Gaze din Ploiești să beneficieze de condiții optime de desfășurare a evenimentelor, a repetițiilor și de o sală de spectacole reabilitată la standarde specifice unei instituții de cultură.
Din martie 2012, în calitate de prodecan și decan la Facultatea de Științe Economice, dar și de prorector, funcții deținute în cadrul Universității de Petrol-Gaze din Ploiești, am dezvoltat zeci de proiecte educaționale extracurriculare, pe care le manageriez și în prezent, în calitate de președinte al Societății Antreprenoriale Studențești, din cadrul UPG din Ploiești. Toate proiectele coordonate de mine au contribuit și contribuie la dezvoltarea profesională și personală a studenților, dar și la dezvoltarea bazei materiale a universității noastre.
Unul dintre numeroasele proiecte implementate de mine, împreună cu studenții și cadrele didactice, dar și cu specialiști din domeniile cultural, artistic, educațional, antreprenorial, este cel care se desfășoară în luna mai și care se află la cea de-a 12 ediție, sub titulatura de „ZILELE UNIVERSITARE EUROPENE” – Educație și Dezvoltare Sustenabilă în Uniunea Europeană. În decursul timpului, de la o ediție la alta, la propunerea studenților, agenda activităților proiectului a fost diversificată, incluzând activități culturale, artistice, științifice, acestea contribuind la creșterea adresabilității și complexității publicului format din studenți, absolvenți, elevi, dar și la dezvoltarea profesională și personală a tinerilor, care participă la activitățile din cadrul proiectului. La dezbaterile academice derulate, la fiecare ediție sunt invitați specialiști din domeniile antreprenoriat, dezvoltarea afacerilor, managementul instituțiilor publice, managementul surselor de energie, managementul instituțiilor culturale și artistice.
În cadrul proiectului „ZILELE UNIVERSITARE EUROPENE” de anul acesta, agenda a conținut activități cu impact major, dintre acestea făcând parte următoarele evenimente: „Urmează-ți visul”, dialog cultural și spiritual, „Dialogul între generații”, la care tinerii au participat a beneficiat de exemple de bune practici, oferite de specialiști cu experiență din diverse domenii, de interes pentru tineri. Sesiunea națională de comunicări științifice studențești, „Educație și dezvoltare sustenabilă în Uniunea Europeană”, competiție de lucrări științifice, cu următoarele secțiuni: educație managerială, educație antreprenorială, educație europeană, educație financiară, viitorul practician în tehnologii comerciale și tranziția digitală și afacerile inteligente, competiție la care studenții de la ciclurile de licență, masterat și doctorat, precum și elevii de la colegiile și liceele prahovene au avut oportunitatea de a-și prezenta studiile științifice, de a purta dezbateri interactive și de a obține premii, în funcție de îndeplinirea unor criterii prestabilite. Proiectul se va finaliza cu un spectacol de folclor românesc și grecesc.
Fiecare dintre proiectele în care m-am implicat poartă o parte din sufletul meu, din felul în care îmi doresc ca împreună să putem construi un viitor mai bun, o societate în armonie și să lăsăm în urmă roadele muncii la care am contribuit cu toată energia iubirii.
Știm cu toții ce rol joacă educația sănătoasă, cultura autentică și amprenta personală în descoperirea unei profesii pe care să o urmăm și care să ne reprezinte. Oare generațiile actuale mai au acele repere adevărate, care să le motiveze în a face alegerile potrivite?
Principalele misiuni ale învățământului universitar sunt educația formală, cercetarea științifică și educația extracurriculară. În decursul celor 77 de ani de la înființarea Universității Petrol-Gaze din Ploiești, procesul educațional și de cercetare a beneficiat și continuă să beneficieze de cadre didactice specialiste în domeniile științe inginerești, științe economice și științe socio-umaniste, adevărate elite, repere ale învățământului academic, național și international.
Dialogul dintre generații a devenit o paralelă între lumea reală și lumea virtuală, iar informațiile de specialitate circulă cu o viteză amețitoare, de cele mai multe ori, în mediul virtual. Având contact direct cu generațiile de studenți, pe care îi îndrumați și învățați cu atât de multă iubire, cum ați descrie prezentul acestora din punct de vedere al comunicării generaționale?
Tranziția digitală, inteligența artificială, informațiile de specialitate care circulă în mediul virtual stau la baza procesului educațional și de cercetare științifică din universitatea noastră și se investește permanent în aceste domenii, însă întotdeauna comunicarea verbală și non verbală, de la suflet la suflet, rămâne cea mai sigură metodă de apropiere între generații.
Cadrele didactice sunt adesea punțile de comunicare dintre tinerii studenți și părinții lor. Ați avut pe parcursul activității didactice situații în care v-ați identificat cu rolul mamei care încearcă să le fie alături, trecând dincolo de catedră și îmbrățișându-i cu iubire și căldura înțelegerii nevoilor emoționale ale acestora?
Am ocrotit și ocrotesc cu sufletul în cariera mea didactică zeci de generații de tineri, cărora le-am fost alături, inclusiv din punct de vedere emoțional, și în dezvoltarea lor profesională și personală. Am bucuria de a-i revedea după ani și ani și să constat că și-au urmat visurile, au familii, sunt părinți, au descoperit succesul în carieră, mulți dintre ei devenind repere pentru tinerele generații.
Căutarea succesului în viață, atât în cea personală, cât și profesională, este unul dintre obiectivele principale pe care le avem pe parcursul vieții. Vreau să vă rog să ne spuneți ce înseamnă succesul pentru dumneavoastră?
Împlinirea mea sufletească sunt tinerele generații care își găsesc drumul în viață, știind că și eu am contribuit la desăvârșirea procesului educațional și profesional, prin oglindirea viitorului acestora, ca model al devenirii lor.
Vreau ca, în finalul acestei povești pline de sinceritate și de dăruire, să vă mulțumim pentru timpul oferit și pentru toate răspunsurile, care vă oglindesc măreția și noblețea sufletească. Cu cadre didactice asemenea dumneavoastră, generațiile viitoare nu doar că au reperele necesare pentru o educație autentică și sănătoasă, ci fereastra către o lume mai bună este deschisă spre noi oportunități de evoluție.
Viața să vă fie un izvor de bucurie, dragii mei!